اندیشکده حکمرانی شریف و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
کارآمدسازی شیوههای تأمین مالی سازمان صداوسیما
– اساساً بخش مهمی از اصول اولیه و بنیادین رسانههای خدمت عمومی را متأثر از شیوههای تأمین مالی آنها در نظر میگیرند. سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سالیان مختلف با این مسئله مواجه بوده است.
– تلاش سازمان صداوسیما در تأمین مالی خود بهسبب اینکه در قانون محاسبات عمومی *در حکم شرکت دولتی* تلقی شده و لزوم تأمین بخشی از هزینهها توسط خود این دستگاه، از دهه 1360، این سازمان را بر آن داشته تا شیوههای تأمین مالی مختلف را تجربه کند.
– سیر تاریخی و توجه قانونگذار به چگونگی تأمین مالی این سازمان منجر به وضعیت فعلی این سازمان رسانهای شده است که فارغ از بودجه سالیانه بهعنوان *کمکزیان دولتی* ، تکیه اصلی آن بر درآمدزایی از طریق *تبلیغات بازرگانی* قرار گرفته است؛ شیوهای که امکان *تداخل آن با مأموریتهای اصلی سازمان صداوسیما* بالاست.
– بررسی ها نشان می دهد در پیشنهاد برای هرگونه تغییر در شیوه های تأمین مالی سازمان صداوسیما سه نکته را باید در نظر گرفت:
*تعیینکننده* بودن میزان بودجه دولتی سازمان صداوسیما نسبت به دیگر شیوههای تأمین مالی؛
*عدم امکان تغییر کامل* شیوههای تأمین مالی سازمان صداوسیما؛
عدم توجه کافی سازمان صداوسیما به *دیگر شیوههای تأمین مالی ممکن* و یا تصریحشده در قوانین.